PULUT SERAWA DURIAN

Assalamualaikum...
Sunyi betul suasana di Kuala Lumpur.. MRR2, lengang..kenderaan pun laju bergrak.. tak nampak pun kelibat jammed. Public holiday la kate kan.. 

Rajin pulak kite update blog ni yer.. yer la..cuti..bole le update.. klau tak, menjeling pun xsempat..  Dah terlanjur ke pasar tani harini, ade pula menjual DURIAN.. O_o .. dlm kepala ni duk la memikir nak buat DURIAN CREPE..! yg tengah meletops skrg ni.. sane sini org duk buat.. kan..


Seangkatan dengan itu...tengok je durian dah tak bole tahan..ahahah.. encik abang kite tukang kopek and keluarkan isi.. katenye " klau buat pulut denga durian pun sedap ni".. heeehe..faham dah maksud tu.. 



Maka terjadi lah kisah pulit durian serawa VS durian crepe.. 



Dah publish terlupa pulak letak resepi nya.. nasib baik ade yg msg.. resepi tak de ke?..alohai ciannye.. ok lah kite tulis kan resepi nye yea.. anda bule cube.. klau tak pun, ade bnyak resepi lain kat internet yg kite bule cuba.paling dekat tanya je ibu kite.. hehehe tapi klau tanya kat org2 tua ni, satu yg payah nya dorang ni buat takde sukatan..main cempelom je masuk bahan2 dan ikut sesedap rasa hati..sebab tu org2 dulu masak apa pun sedap aje rase sebab dorang ni masak dari hati..kan..kan.. 

Pulut Serawa Durian

Serawa Durian

5 ulas             Isi durian bersama biji
200 gm        Gula melaka
1/8 cwn       Gula pasir  ( klau pakai gula melaka  yg pure kampung punye,  xpyah letak gula pasir dah, sebab dah cukup manis)
1 1/2 cwn    Santan pekat
1 cwn            Air
1 tbsp           Tepung gandum + 1/2 cwn air
2 helai        Daun pandan
1 tsp             Garam

Bahan2 Pulut

400 gm        Beras pulut
1 1/4 cwn    Santan
1/4 tsp         Garam halus
1 tbsp           Minyak jagung


Cara-caranya:
Serawa durian:
1. Masak gula melaka, air dan gula pasir hingga gula cair. Masuk daun pandan yg disimpul.
2.Air gula dah mendidih, perlahan kan api dan masukkan durian.

3.kemudian masukkan santan. Masak hingga mendidih. Masukkan tepung gandum dan garam.
4.Masak hingga pekat dan rasa . tambah mane yg kurang.


Pulut:
1. Basuh dan rendam beras pulut setengah hingga sejam dalam air.
2. Panaskan air kukusan hingga mendidih dengan api sederhana.
3.Toskan beras. Masuk dalam bekas atau loyang. Tuang santan dan taburkan garam dan minyak. Gaulkan semua sebati.
4.Kukus beras pulut hingga masak. Sesekali garik kan dengan garfu supaya berat masak serata.


Boleh dihidang. Serawa durian juga sedap dijadikan sos untuk makan dengan roti.. yummm.. tertelan jap air liur sambil menaip..



Manis betul gula melaka yg hubby beli kalini, mungkin kena kurangkan sukatan lainkali.. almaklumlah umur makin meningkat.. exercise pun dah makin kurang sekarang.. mungkin nak cuba daun stevia.. tengok pada informasi yg ada ia amat baik bagi menggantikan kemanisan dlm makanan atau minuman.. tapi mana nak cari daun stevia ni?? ade sape2 yg bole bg info mana nak cari yea?..rasanya nak menanam lah pokok ni.. anyone?? please PM me yea.. amatlah di hargai.. =)



Apa sudah jadi ngan durian crepe??..huhuhu kite simpan untuk entry yg lain pulok yer..

ANDA SUKE?? Y DON'T U www.tips-fb.com (^-^) thank you!!
posted under , |

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

    Followers


Recent Comments