PAKCHOY MASAK PUTIH

Salam..

beberapa entry kebelakangan ni, khaera asyik buat entry masakan kan.. tapi entry kalini khaera nak update masakan sayur SIEW PAKCHOY..
entah kenapa rasa blurr pulak nak tulis apa.. kite layan gambar dulu ek..

siew pakchoy masak garlic..
before this i used to have my lunch at one of the building along Jln. Tun Razak.. not so far from office.. hari-hari berjalan semata nak makan sayur pakchoy ni la ha.. pastu bwak adik g makan kat situ jugak..die pun dah jatuh cinta sama itu sayur pak choy..
one day adik khaera cakap.. "ka k.. ape kate akak masak sayur pakchoy mcm kat ........... tu"...

khaera pon... beliak cket mate.... apa??masak sayur tu...me??..hehehe..ok..mcm syok jugak kan.. khaera pun duk tanya lah kwan-kwan kaum cina..ade sorang ni die memang terror msak2.. ade chan la tanya resepi.. ade chan tu ape?..ade chance laa..



ok..meh kite tengok resepi nye ye..


Bahan-bahannya:


Secekak Sayur Siew Pakchoy (dipotong sehelai-sehelai)
3 biji Bawang putih (di tumbuk)
1 sdb Sos Tiram
1 sdb Fish Sauce
Serbuk lada putih
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit minyak bijan
Sedikit Air
1 sdk Tepung jagung


Cara-caranya:


Sayur direndam dalam air garam sekejap untuk kelihatan segar dan toskan kemudian susun atas pinggan.


1. Panaskan minyak untuk menumis bwang putih.
2. Masukkan sos tiram, sos ikan dan lada putih. Kemudian masuk sedikit air utnuk sedikit kuah. Biarkan sampai medidih.
3. Masukkan tepung untuk kuah pekat sedikit.
4. Siram kuah atas sayur.
5. Taburkan sedikit minyak bijan untuk bau yg harum dan sedikit lada putih untuk aroma yg menyelerakan.. yumm...


lapar lah..jom makan...

ANDA SUKE?? Y DON'T U www.tips-fb.com (^-^) thank you!!
posted under |

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

    Followers


Recent Comments